Opony zimowe – warto?

Każdego roku powraca dyskusja czy wymiana opon z letnich na zimowe faktycznie jest niezbędna. Pomimo, że w Polsce nie ma ustawowego obowiązku stosowania ogumienia zimowego, to i tak większość kierowców decyduje się na montaż „zimowek”.

Opony całoroczne

Część osób jednak pozostaje przy oponach całorocznych. Konstrukcja opony zawsze jest kompromisem gdyż wyprodukowanie gumy, która będzie miała dobre właściwości w temperaturze zarówno minus 15 stopni C, jak i w temperaturze plus 25 stopni C jest trudne. Ideą opony całorocznej jest wypośrodkowanie właściwości dla różnych warunków pogodowych, jednak kompromis ten oznacza, że w żadnym parametrze, opony te nie osiągają wysokiego poziomu.

Opony zimowe zapewniają znacznie większy komfort jazdy na śniegu i lodzie niż opony całoroczne, bo ich rzeźba i składniki bieżnika są specjalnie opracowane z myślą o tych warunkach, podobnie, jak opony letnie mają za zadanie zapewnić lepsze prowadzenie w deszczu i na suchych drogach. Bieżnik opony zimowej zapewnia lepszą przyczepność na śniegu. Ponadto opona zimowa wykonana jest ze specjalnej mieszanki gumy zawierającej krzemionkę, dzięki czemu dopasowuje się do niskich temperatur i umożliwia skuteczniejsze hamowanie.

Raczej nie polecamy używania opon całorocznych w zimie, a jeśli już to lepiej użytkować je w warunkach miejskich podczas lekkiej zimy.

Wymiana wszystkich opon czy tylko dwóch?

Niektórzy decydują się na kupno wyłącznie dwóch opon zimowych. I tu pojawia się dylemat – na którą oś je zamontować? Zdarzają się opinie, że lepsze opony powinny obsługiwać oś napędową montowane są zazwyczaj na przednią jednak nie jest to dobrym pomysłem.

Gorsze opony na tylnej osi powodują, że samochód staje się nadsterowny – tył „ucieka” na zewnątrz zakrętu a przód do wewnątrz, a stąd już tylko krok do wpadnięcia w groźny poślizg. Dlatego lepiej jest zamontujmy cztery nowe opony segmentu budżet, niż tylko dwie z najwyższej półki.

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Odpowiednie ciśnienie, do którego pompowane powinny być opony określa producent samochodu. Zbyt niskie lub nadto wysokie powoduje zmniejszenie przyczepności do nawierzchni, wydłuża drogę hamowania i prowadzi do nierównomiernego zużywania ogumienia. Dlatego powinniśmy często i regularnie sprawdzać ciśnienie, tym bardziej, że obecnie niemalże wszystkie większe stacje paliw dysponują automatycznymi kompresorami.

Bieżnik na oponie

Głębokość bieżnika w dużym stopniu decyduje o sprawności opony. Zgodnie z prawem nie może być mniejsza niż 1,6 mm, co pokazuje wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) – wystający element znajdujący się w rowkach opon. Jednak nie ma co czekać aż do tego momentu, gdyż opona zimowa zachowuje swoje parametry, gdy bieżnik ma głębokość nie mniejszą niż 4 mm.

Oznaczenia na oponach

W przypadku wyboru i zakupu opon zwróćmy uwagę na umieszczone na gumach oznaczenia. Tylko w ten sposób dowiemy się m.in., czy opona ma odpowiedni rozmiar, z jaką prędkością można na niej jeździć, czy ma nadaną homologację oraz kiedy ją wyprodukowano.

Pamiętajmy, że po montażu nowych opon zimowych należy je dotrzeć. Nowe opony zimowe osiągają pełną sprawność po przejechaniu ok. 300 km od momentu montażu.

Kiedy wymienić?

Opona letnia poniżej temperatury 7 stopni gwałtownie traci swoje właściwości jezdne, dlatego uznaje się, że jest to moment, w którym należy wymienić opony letnie na zimowe.